Een paar dagen vrij in de ‘pesachvakatie’… net als veel Israëlische gezinnen hebben we
na de sedermaaltijd en de bijhorende schoonmaak, onze tassen en slaapzakken
gepakt voor een uitstapje naar… de woestijn!
Toen de twee huurauto’s volgestouwd waren met dozen matzes,
rugtassen en flessen water kon het avontuur beginnen. We vertokken samen met
onze super-gids Inge richting het zuiden. Bestemming 1: Mitspe Ramon. Onderweg
door het glooiende groene landschap kwamen we langs de geboorteplaatsen van
koning Herodes en Simson (Bet Shemesh) en gingen op de foto met een lokale
schapenkudde en hun bedoeïne herder.
Bij een benzinestation in Be’er Sheva kochten we drinken en
pesach-koshere kokoskoekjes (die zijn nu alleen te koop).
De seder-tafel |
Mitspe Ramon betekent letterlijk uitkijkpunt Ramon. (Ramon
is de plaats vanwaar je uitkijkt over een enorme krater in de Negevwoestijn) De
krater is 38 km lang, 6 km breed en 450 meter diep.
Vervolgens zijn we vanaf dit ontzagwekkende uitzicht de krater ingereden: een
plaats vol rotsen, kronkelweggetjes en opvallend genoeg: behoorlijk wat bomen
en struiken. Na een matze-lunch op een parkeerterrein dat ook gebruikt wordt
als campingplaats, reden we nog een kilometer verder over het hobbelige zandpad
dat was afgebakend met netjes rechtopstaande stenen. Op een plek, voor ons
gevoel letterlijk ‘in the middle of nowhere’, vonden we een ruïne van een soort
dat door de Nabateeërs was gebouwd. Een handelsvolk dat in de oudheid leefde.
Vanuit daar hebben we een miniwandeling gemaakt door de indrukwekkende natuur,
wat helaas niet lang kon duren, want de weg naar het zuiden was nog lang.
Uitzicht in de wildernis |
De bedoeïnekudde |
40 jaar eeeeh minuten zwerven in de woestiijn |
Bij de kampeerplek in de krater |
Kadesh-Barnea, - wat betekent ‘Heilig-Schuilplaats van een
zwerver’- was de eindbestemming voor de eerste dag. Na een reis door de droge
en grillige Negev en Zin-woestijn, naderden we de grens met Egypte, waar een
eenvoudige moshav (leefgemeenschap-dorp) met een vriendelijk gastenverblijf op
ons wachtte. We werden ontvangen door een Nederlandse vrouw die met een
messiaans-joodse man is getrouwd. De stilte en rust op het grote erf was
aanstekelijk en al snel lagen we lekker in het gras uit te rusten en te spelen
met de hond. Na het eten verzamelden we ons in een grote tent en vertelde Inge
ons over de bijbelse betekenis van de plaats, waar het volk Israël lange tijd
heeft gekampeerd voordat ze het beloofde land in mochten gaan. (Deuteronomium 9:23, Jozua 14:7, en
Hebreeën 3) Een belangrijke les die we konden leren was dat we Gods
beloften en opdrachten belangrijker zijn dan de ‘reuzen’ die we tegen komen bij
het uitvoeren hiervan. Wanneer Hij zegt ‘Neem het land in beslag en ga er
wonen’, wie zijn wij dan om bang te zijn en te zeggen dat we liever terug gaan
naar Egypte om als slaven te leven?!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten